Zapraszamy Wszystkich do w zięcia udziału w jubileuszu 120 - lecia naszej szkoły. Prosimy o zapoznanie się z treścią zaproszenia na naszą uroczystość oraz harmonogramem imprez.

Pedagog

"Umysł dziecka – las, którego wierzchołki lekko się poruszają, gałęzie splatają, liście drżąc dotykają".

                                                                                                               Janusz Korczak

 

Pedagog szkolny mgr Ewa Siedlarz

 

Godziny pracy:

Poniedziałek: 10.00-16.00

Wtorek: 8.00-14.00

Środa: 8:00-14.00

Czwartek: 8.00-14.00

Piątek: 8.00-13.30

 

CZYNNOŚCI PEDAGOGA SZKOLNEGO:

 

1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów

2. Diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych

3. Diagnozowanie możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych

4. Wspieranie mocnych stron uczniów

Szczegółowe zadania szkolnego pedagoga:

  • udzielanie nauczycielom pomocy w wyborze narzędzi do badań, w projektowaniu tych badań, w ich realizacji, oraz w analizie uzyskanych wyników (badania dojrzałości szkolnej, ryzyka dysleksji, inne badania diagnostyczne);
  • aktywny udział w analizie wyników nauczania;
  • indywidualne rozmowy z nauczycielami, uczniami, ich rodzicami, specjalistami pracującymi z dziećmi (terapeutami, logopedami);
  • udzielanie nauczycielom pomocy w rozpoznawaniu właściwości intelektualnych uczniów, wskazywanie na charakterystyczne cechy poszczególnych grup wiekowych;
  • udzielanie pomocy nauczycielom w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia;
  • konsultowanie indywidualnych przypadków w zakresie diagnozy ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych, z praktykami zatrudnionymi w szkolnictwie specjalnym, z lekarzami;
  • postulowanie kierowania uczniów przejawiających poważne trudności dydaktyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych poradni specjalistycznych (przygotowanie lub współpraca w przygotowaniu opinii dotyczącej ucznia, rozmowy z rodzicami mającymi wątpliwości co do zasadności specjalistycznej diagnozy);
  • prowadzenie lub organizowanie dla nauczycieli warsztatów i szkoleń związanych z zagadnieniami diagnozowania indywidualnych potrzeb uczniów.

5. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów oraz wspierania uczniów.

Szczegółowe zadania szkolnego pedagoga:

  • prowadzenie obserwacji, rozmów, wywiadów w tym wywiadów środowiskowych (dom rodzinny, MOPS, świetlice osiedlowe, kluby sportowe itp.) szczególnie w kontekście zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową uczniów i ich rodzin, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi, sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi;
  • prowadzenie badań w kierunku zdiagnozowania uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym (np. metoda przesiewowa „6 pytań” + pełne badanie arkuszem diagnostycznym D. H. Stotta);
  • prowadzenie badań socjometrycznych, ankietowych i innych, w tym w oparciu o autorskie narzędzia diagnostyczne;
  • badania sondażowe wśród nauczycieli dotyczące zachowań uczniów – stworzenie autorskich narzędzi badawczych;
  • współpraca z różnymi instytucjami. Dwukierunkowe przekazywanie informacji na temat sytuacji poszczególnych uczniów – aktualizacja wiedzy w tym zakresie.

6. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Szczegółowe zadania szkolnego pedagoga:

  • postulowanie (prowadzenie zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami7 ) zajęć specjalistycznych w tym: dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych;

prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze;

  • projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do uczniów (np. kontrakt, inne programy behawioralne);
  • występowanie z propozycją udzielania uczniom pomocy w formie indywidualnego programu lub toku nauczania;

7. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i promocji zdrowia

Szczegółowe zadania szkolnego pedagoga:

  • prowadzenie (organizowanie) zajęć przede wszystkim o charakterze profilaktyki pierwszorzędowej - promocja zdrowego stylu życia, uczenie sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, ukazanie alternatywy w stosunku do zachowań ryzykownych i problemowych;
  • koordynowanie udziału uczniów w lokalnych i ogólnopolskich programach o charakterze profilaktyczno-wychowawczym;
  • działanie w zespołach interdyscyplinarnych o charakterze pomocowym (np. w lokalnych koalicjach na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie);
  • opiniowanie spraw uczniów dotkniętych przemocą domową i opracowywanie wniosków do sądów rodzinnych i nieletnich w tym wszczynanie procedury Niebieska Karta8 ;
  • postulowanie objęcia opieką prawną uczniów wychowujących się w środowiskach patologicznych;
  • opiniowanie spraw uczniów dotkniętych niedostosowaniem społecznym i opracowywanie wniosków do sądów rodzinnych i nieletnich.

8. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych uczniów

9. Zapobieganie zaburzeniom zachowania uczniów

10. Inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.

Szczegółowe zadania szkolnego pedagoga:

  • rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im głębszego zrozumienia własnych postaw, przekonań, atrybucji, oczekiwań oraz wartości, wpływu innych ludzi na ich zachowanie, a także wpływu ich zachowania na otoczenie;
  • pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych;
  • prowadzenie (organizowanie) zajęć wychowawczych z uczniami np. kształtowanie umiejętności interpersonalnych, sposoby rozwiązywania konfliktów – innych, w miarę zauważanych i zgłaszanych przez nauczycieli, dzieci i rodziców potrzeb;
  • planowanie i występowanie z propozycją organizowania takich sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, które umożliwiłyby uczniowi osiągnięcie nawet niewielkiego sukcesu;
  • pomoc w organizowaniu (organizowanie) zajęć adaptacyjno-integracyjnych;
  • pomoc w organizowaniu (organizowanie) zespołów samopomocowych;
  • porady na temat sposobów efektywnego uczenia się;
  • konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych, z praktykami zatrudnionymi w szkolnictwie specjalnym, lekarzami, w zakresie specjalistycznej diagnozy.

11. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

Szczegółowe zadania szkolnego pedagoga:

  • pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach (rola osoby neutralnej i bezstronnej);
  • udzielanie porad, podejmowanie konkretnych działań w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasach;
  • udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi w tym, z presją negatywnych wzorców;
  • porady związane z rozwiązywaniem trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych;
  • pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z nauczycielami;
  • zwracanie szczególnej uwagi na kwestię sprawiedliwości i etycznego traktowania uczniów przez nauczycieli i przestrzeganie ustaleń Konwencji o Prawach Dziecka;

w stosunku do rodziców:

  • udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi;
  • przełamywanie uczuć beznadziejności, osamotnienia, bezradności, niepewności i napięć psychicznych w związku z przeżywanymi trudnościami;
  • wyjaśnianie przyczyn pojawiających się problemów;
  • poradnictwo wychowawcze mające na celu modyfikowanie sposobu postępowania rodziców oraz ich postaw wychowawczych wobec dzieci. Słuchanie o pojawiających się trudnościach, radzenie, jakie działania można podjąć - w tym tłumaczenie ograniczeń, jakie należy postawić dziecku;
  • udzielanie rodzicowi informacji w zakresie ochrony prawnej jego i dzieci w sytuacjach zaniedbań, przemocy ze strony współmałżonka;
  • udzielanie informacji o funkcjonujących organizacjach na rzecz pomocy rodzinie;
  • pośredniczenie w kontaktach rodzica z tymi instytucjami, w tym pomoc w wypełnieniu formalności związanych ze skorzystaniem z ich usług.

12. Pomoc nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości i uzdolnień uczniów.

Szczegółowe zadania szkolnego pedagoga:

  • udział w określaniu zdolności i predyspozycji uczniów (obserwacja, testy, ankiety);
  • postulowanie (prowadzenie) zajęć rozwijających predyspozycje i uzdolnienia uczniów (np. w zakresie rozwijania wielorakich inteligencji, twórczego myślenia itp.);
  • przygotowywanie (zapraszanie specjalistów z zewnątrz) lub prowadzenie pogadanek, prelekcji, odczytów, warsztatów.

13. Wspieranie nauczycieli i  wychowawców w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Szczegółowe zadania szkolnego pedagoga:

  • organizowanie (prowadzenie) szkoleń i warsztatów na tematy związane z profilaktyką, opieką, wychowaniem i dydaktyką;
  • pomoc nauczycielom w opracowaniu programów pracy wychowawczej;
  • wspomaganie merytoryczne i metodyczne nauczycieli w pełnionych przez nich funkcjach;
  • wskazywanie alternatywnych sposobów realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych;
  • współpraca przy tworzeniu indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • wprowadzanie twórczej atmosfery poszukiwania nowych rozwiązań, oraz budzenie refleksji grona pedagogicznego nad teorią i praktyką edukacyjną (np. zapoznawanie z interesującymi publikacjami);
  • udzielanie porad w przygotowaniu zajęć do dyspozycji wychowawcy (np. przygotowanie bazy scenariusz zajęć);
  • udzielanie nauczycielom informacji na temat specyfiki specjalnych potrzeb ucznia;
  • wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka;
  • udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze, oraz proponowanie metod wychowawczych postępowania z nimi;
  • pozyskiwanie rodziców do współudziału w realizacji postulowanych wobec ich dzieci działań.

14. Organizacja pracy pedagoga szkolnego.

15. Współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę.

 

 

 

 

PRZEMOC W RODZINIE!

Gdzie szukać pomocy?

 

1. Komenda Miejska Policji

Nowy Sącz, ul. Grottgera 50

tel. 997

 

2. Rejonowy Sąd Rodzinny

Nowy Sącz, ul. Żeglarska 9a

tel. 18 53 17 295

 

3. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (MOPS)

Nowy Sącz, ul. Żywiecka 13

tel. 18 444 36 23 w.49

 

4. Sądecki Ośrodek Interwencji Kryzysowej

Nowy Sącz, ul. Śniadeckich 10a

tel. 18 449 04 94

 

5. Małopolski Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień

Nowy Sącz, ul. Waryńskiego 1

tel. 18 440 71 31

 

6. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

 

Nowy Sacz, ul. Broniewskiego 5

tel. 18 443 86 22

 

 

http://sp8.szkola.pl/?205,spotkanie-z-rzecznikiem-praw-dziecka

 

 

Wyniki konkursy plastycznego:

1 miejsce -  Maja Pielak kl. 1b

2 miejsce - Michał Szeliga kl. 1b

3 miejsce - Emilka Poczkajska kl. 1b

Wyróżnienie: Dominik Śliwa kl. 1b